Gå direkt till sidans innehåll

Nuläge

Barn med förstoringsglas
Tema SDG. 4. 1

Här kan du läsa mer om nuläget i Falkenberg inom mål 4 - God utbildning för alla.

Mål 4 handlar om utbildning för alla. Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle. Utbildningssystem måste möta människors behov under hela livet, från förskola till högskola. Alla könsbaserade skillnader måste avskaffas och personer med funktionsnedsättning ska ges likvärdig tillgång till alla utbildningsnivåer och möjlighet till ett livslångt lärande. Att säkerställa en god utbildning till alla barn är ett viktigt hållbarhetsmål då en ökad utbildningsnivå och måluppfyllelse skapar förutsättningar för att utveckla ett hållbart samhälle. Utbildning är en avgörande faktor för att alla ska få en god hälsa och ett liv med god livskvalitet.

Hur mår Falkenberg?

Delmål 4:1 Avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalité

Forskning lyfter fram läraren som den enskilt viktigaste faktorn för elevers studieresultat. Enligt Skolverket pekar mycket på att lärarnas formella kvalifikationer, som pedagogisk utbildning och ämnesutbildning, är nödvändiga för en god kunskapsutveckling. I oktober 2024 hade 73 procent av lärarna i Falkenbergs kommuns grundskolor (inklusive friskolor) lärarlegitimation och behörighet enligt sverigeslärare.se. Statistiken är inte helt komplett men jämfört med året innan är det en minskning med en procentenhet, i kontrast till utvecklingen i riket där lärarbehörigheten ökade till 72,6 procent från 71,5 procent (sverigeslärare.se).

Falkenberg har även geografiska skillnader i skolprestationen. Genomgående visar statistiken i Falkenberg att människor som bor i områden med socioekonomiska utmaningar har en lägre utbildningsnivå och färre går ut skolan med behörighet till gymnasiet. Att utjämna skillnaderna är en av de största utmaningarna framåt. Skolan har huvudansvaret för att skapa goda studieresultat, men det är en komplex problematik där många av samhällets aktörer tillsammans kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för barn och ungdomar att tillgodose sig sin utbildning. Det gäller tryggheten i skolan och på fritiden, lärmiljöer, värdegrundsarbete; fysisk aktivitet och hemförhållanden.

Grundskoleutbildning av god kvalitet

Statistiken för grundskolan i Falkenberg visar en relativt stabil nivå över tid, men med en positiv utveckling sedan 2014. Dippen som uppstod i samband med pandemin har nu hämtats hem. Andelen elever i årskurs 9 som är behöriga till gymnasiets yrkesprogram fortsätter ligga på en hög nivå – 82,3 % våren 2023. Även om resultaten sammantaget är i nivå med övriga Sverige, kvarstår skillnader mellan flickor och pojkar. För att ytterligare stärka trenden behöver särskilt resultaten i svenska som andraspråk och matematik förbättras.

Gymnasieutbildning av god kvalitet

På Falkenbergs gymnasieskola syns en fortsatt positiv utveckling: andelen elever som tar examen ökade från 77.0 % (2023) till 80,3 % (2024). Utvecklingen gäller både flickor och pojkar. Samtidigt sjunker andelen elever med godkänt i samtliga kurser något, från 70,7 % till 70 %. Detta pekar på samma tendens som tidigare år: fler elever tar examen, men färre har godkänt i alla enskilda kurser.

Inkluderande och trygga utbildningsmiljöer

Till 2023 ändrades hur man följer upp trygghet i skolan. Nu anger 83,9% i årskurs 5 och 67,5% i årskurs 8 att man känner sig helt och hållet eller till stor del trygg i skolan. I årskurs 5 är det ungefär som övriga Halland men i årskurs 8 är andelen som känner sig trygga betydligt lägre i Falkenberg än övriga Halland (77 %). Den negativa utveckling som sågs i tidigare mått på trygghet verkar alltså fortsätta.

Det är osäkert om delmålet kommer nås till 2030.

Delmål 4:2 Lika tillgång till förskola av god kvalité

Arbetet utifrån Utbildning Falkenberg omfattar även förskolan och ett stort arbete görs för att förbättra undervisningskvaliteten. Forskning visar att de barn som går i förskola får bättre förutsättningar att sedan lyckas i skolan än de som inte går i förskola. 2024 hade Falkenberg ca 89 % barn inskrivna i förskolan. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med 2016. Det är också högre än rikets snitt på 86,6 %

Falkenbergs kommun har gjort en stor satsning för att minska barngruppernas storlek och följer nu Skolverkets rekommendationer kring barngruppernas storlek.

Falkenbergs kommun har några av landets minsta barngrupper i förskolan. Endast 16 procent av de åldersindelade grupperna är större än Skolverkets riktlinjer, långt under rikssnittet på 55 procent och lägst i Hallands län efter Kungsbacka. En småbarnsgrupp (1–3 år) bör enligt riktlinjerna ha högst 12 barn och en storbarnsgrupp (4–5 år) högst 15 barn.

I Falkenberg är medelstorleken på barngrupper 12 barn, och personaltätheten ligger på 5 barn per heltidstjänst, i nivå med riksgenomsnittet. Andelen personal med förskollärarexamen är 43 procent, något högre än riksgenomsnittet på 41 procent (sverigeslärare.se).

Delmålet ser ut att nås till 2030.

Delmål 4:3 Lika tillgång till yrkesutbildning och högre utbildning av god kvalité

Andelen invånare i åldern 25–64 år med eftergymnasial utbildning är lägre i Falkenberg än både riket i stort och i jämförelse med snittet i Hallands län. 2024 hade 36,2 % en eftergymnasial utbildning. Motsvarande siffror för riket och för Hallands län var 47,7 % respektive 40,3 %. Den långsiktiga trenden är dock positiv. År 2000 var andelen 20,3 % och 2016 hade 30,1 % en eftergymnasial utbildning i Falkenberg.

Målet ser ut att nås 2030.

Delmål 4:4 Öka antal personer med färdigheter för ekonomisk trygghet

I åldern 16-24 år är det 6,2 % i Falkenberg som varken jobbar eller studerar. Det är något högre än rikssnittet (5,8 %). Övertid är det en positiv utveckling och fler ungdomar jobbar eller studerar efter avslutade studier (se mer under mål 8) men det är fortfarande en stor andel som står utanför arbetsmarknaden.

Ung företagsamhet

Ung företagsamhet
För att främja företagandet finns möjligheten att prova på och driva företag på gymnasiet genom ”Ung företagsamhet” s.k. UF-företag. I jämförelse med övriga Halland ligger Falkenberg lägre i antal UF-företag än de flesta övriga kommuner hänsyn tagit till antal elever på skolan men jämfört med 20/21 är det fler som väljer att driva UF-företag i Falkenberg. Jämfört med riket i stort ligger Hallands län på tredje plats i riket vad gäller antal elever som väljer UF på gymnasiet.

Det är osäkert om delmålet kan nås till 2030.

Delmål 4:7 Utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap

Utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap finns både i de övergripande målen i de olika läroplanerna för förskola och skola och i många av ämnes- och kursplanerna. Under 2022 granskade Skolinspektionen 30 grundskolor i Sverige för att se med vilken kvalité skolorna arbetar för att lärande för hållbar utveckling ska prägla utbildningen i sin helhet. Skolinspektionen fastslår att:

  • Större kunskap om lärande för hållbar utveckling hos lärare kan öka elevernas
    engagemang

  • Få skolor når hög kvalitet i sitt arbete med lärande för hållbar utveckling

  • En mer uttalad styrning kan främja arbetet med lärande för hållbar utveckling.
    Det saknas kunskap om hur det förhåller sig på grundskolorna i Falkenberg (kommunala och privata). Detta behöver följas upp i kommande analyser.

Det är osäkert om delmålet kommer nås till 2030

Källor:

Skolverket

Skolinspektionen

Uppdaterad: 2025-09-24