Nuläge
Här kan du läsa mer om nuläget i Falkenberg inom mål 9 - Hållbar industri, innovationer och infrastruktur.
Mål nio handlar om att skapa en fungerande och stabil infrastruktur eftersom det är en grund för framgångsrika samhällen. Men för att möta framtidens utmaningar behöver våra industrier, företag och infrastrukturer göras mer inkluderande och hållbara.
Hur mår Falkenberg?
Delmål 9:1 Bygga ut hållbar, motståndskraftig och inkluderande infrastruktur
Omställningen till en fossilfri transportsektor, energisektor och infrastruktursektor kräver stora investeringar, framförallt på stödjande infrastruktur såsom laddstationer och tankstationer med fossilfria bränslen, såsom biogas och vätgas, fossilfri energi från hållbara energikällor och robusta va-system. Falkenberg arbetar för att möjliggöra för en
tankning/laddning av flera olika typer av drivmedel. Satsningarna är en nyckel för att Falkenbergarna, företag och besökare ska kunna ställa om och därmed minska sina utsläpp.
En omställning av enbart fordon och drivmedel räcker dock inte för att nå klimatmålen. Det viktigaste är att hitta hållbara lösningar för att bygga ett mer transporteffektivt samhälle där gång, cykel och kollektivtrafik eller olika delnings- och mobilitetstjänster är viktiga bitar i lösningen. Ett effektivare transportsystem medför både minskad miljöpåverkan och bättre hälsa.
För att kunna skapa ett hållbart samhälle för alla måste det finnas en fungerande och stabil infrastruktur som möjliggör att industrier ställer om till en hållbar produktion. I Sverige tas ett något bredare grepp än de globala delmålen inom mål 9, med fokus på hela näringslivet och inte enbart industrisektorn. Innovationer och tekniska lösningar är nycklar för att hitta
hållbara lösningar inom både den ekonomiska och miljömässiga dimensionen av hållbarhet. Innovationer och teknologiska framsteg bidrar också till att skapa nya marknader och arbetstillfällen.
Mycket i Falkenberg går i rätt riktning, men gapet till målet bedöms ändå vara stort. Inte minst gäller det de stora utsläppen via transportsystemet. Omställningen med ökad elektrifiering, automatisering och digitalisering ställer stora krav på ökad samverkan mellan aktörer och organisationer både för att möjliggöra tekniksprång och innovationer men också för att klara av att balansera möjligheter och utmaningar i formandet av ett robust och hållbart energisystem. Detta utan att behöva neka nya företagsetableringar.
Kunder blir alltmer medvetna och ställer krav på produkter och tjänster som levereras på ett hållbart sätt. Att jobba med hållbarhet är viktigt för att stärka framtida konkurrenskraft och på sikt överlevnad för våra företag. Ännu finns ingen helhetsbild över denna omställning inom Falkenberg. Det saknas också en samlad bild av var Falkenbergs näringsliv befinner sig i en
omställning till en cirkulär och biobaserad ekonomi, likaså hur miljöhänsynen och resurseffektivitet ser ut i produktion.
Bredband och digitalisering
Sedan 2014 har bredbandsutbyggnaden stadigt gått framåt. 2024 hade 98,1% av befolkningen i Falkenberg tillgång till fast bredband med minst 100 Mbit/sekund, vilket är ungefär som snittet för riket.
Digitaliseringen behöver fortsätta, både inom kommunkoncernen och i samhället i stort, tillsammans med att kompetensen kring digitaliseringen stärks. Den digitalisering som görs behöver vara en så kallad twin transition, dvs en omställning där digitalisering och automatisering används för att lösa omställningen till ett hållbart samhälle och agenda 2030 målen.
Elförsörjning
En utmaning som Falkenberg delar med många kommuner är nätkapacitetbrist, (se mer under mål 7).
VA-system
Eftersattheten i investeringar i landets VA-system är en stor utmaning. Det finns därför idag en rad hot mot vårt vatten- och avloppssystem. Det handlar om gamla, slitna och läckande
ledningar, åldrade vatten- och reningsverk, organiskt material och läkemedelsrester som reningsverken har svårt att rena. Klimatförändringar med högre temperaturer, förlängd växtsäsong och extremväderhändelser som förväntas medföra ökade risker för jordskred, skyfall, översvämningar och torka som påverkar VA-systemet. Det behövs en ökad kunskap, medvetenhet och metoder för att minimera utsläppen, modernisera och innovera systemen och öka återföringen av näringsämnen. Stort arbete kvarstår också för att säkerställa och förstärka
ekosystemen i våra sjöar och vattendrag, se mer under mål 6.
Transporter
Det finns fortfarande behov av styrmedel för att uppnå ett miljöanpassat transportsystem vilket innefattar insatser för att öka gång, cykel och kollektivtrafik. En omställning behövs där
dessa trafikslag ges större utrymme i samhällsplaneringen och budget.
I Falkenberg står transportsektorn för mer än hälften av de klimatpåverkande utsläppen. Det kan endast till viss del förklaras av en omfattande transittrafik tvärs igenom kommunen tack vare motorvägen E6.
För att utveckla resandet med kollektivtrafiken behöver kommunorganisationen i samverkan med Hallandstrafiken arbeta för att kontinuerligt se över busslinjerna och göra dem snabba.
Det är också viktigt att stadsbussarna och landsortsbussarna kopplar till viktiga punkter, till exempel stationen och centrum med så få byten som möjligt. Här finns dock en inneboende konflikt mellan snabba linjer och många hållplatser.
Andelen av befolkningen som bor i kollektivtrafiknära läge har legat stabilt för Falkenberg under ett antal år och uppgick till 77,5% år 2022, som är den senaste tillgängliga statistiken. Med kollektivtrafiknära läge menas det finns kollektivtrafik inom 500 meter från ens boende.
Det är osäkert om delmålet nås till 2030.
Delmål 9:4 Rusta upp infrastrukturen och anpassa industrin för att göra dem hållbara med miljövänliga tekniker
Näringslivsstruktur
Företagen är till stora delar små eller medelstora. 9 330 jobb finns i de små företagen i Falkenbergs kommun. Det är 41 procent av samtliga jobb i kommunen och 54 procent av jobben i privatägda företag. Vid en närmare titt på näringslivsstrukturen är det högre andel anställda inom branscherna handel och tillverkning jämfört med Halland i övrigt. Att Falkenberg har en stor sysselsättning inom handel beror framförallt på den stora privata arbetsgivaren Gekås Ullared AB med mer än 800 anställda. Däremot är relativt få människor verksamma inom företagstjänster. Handeln dominerar Falkenberg kommuns näringsliv, mycket tack vare stora företag som Gekås och Engelssons. Den stora tillväxten och jobbskapandet sker dock i de många små och medelstora företagen. Så även om många av Falkenbergs små och medelstora företag är framgångsrika finns en risk, på en strukturell nivå, att företagen inte hänger med i konkurrensen framåt.
Det är osäkert om delmålet kan nås till 2030.
Begrepp och ordförklaringar
En cirkulär ekonomi bygger på kretslopp, i stället för det linjära "skapa, bruka, slänga". Det handlar om återvinning, återbruk och delning för att på bästa sätt använda de resurser vi har. Det handlar också om de material och den energi som redan använts – att ta tillvara på redan gjorda investeringar och ämnen högt i värdekedjan. Värdekedjan beskriver de aktiviteter som sker i ett företag som skapar värde. Med värde menas det belopp som köparna är villiga att betala för den produkt som företaget erbjuder.
En biobaserad ekonomi bygger på biologiska material, i stället för fossilbaserade material. En bioekonomi innebär ett samhälle som baseras på förnybara biologiska resurser. För att visionen ska bli verklighet krävs att olika branscher och sektorer samarbetar. Vi behöver ny kunskap från forskning och utveckling samt nya samarbetsformer där kunskap omsätts i innovation. Det handlar framför allt om nya material och optimal förbrukning – strävan mot ett fossilfritt samhälle