Nuläge
Här kan du läsa mer om nuläget i Falkenberg inom mål 9 - Hållbar industri, innovationer och infrastruktur.
Mål nio handlar om att skapa en fungerande och stabil infrastruktur eftersom det är en grund för framgångsrika samhällen. Men för att möta framtidens utmaningar behöver våra industrier, företag och infrastrukturer göras mer inkluderande och hållbara.
Steg i rätt riktning i Falkenberg
Delmål 9:4 Rusta upp infrastrukturen och anpassa industrin för att göra dem hållbara med miljövänliga tekniker
Digitalisering och innovation
Inom Falkenbergs kommun pågår arbete med att utveckla digitalisering i organisationen. Det
finns ett ramverk och en strategi för hur detta ska göras. Digitalisering är en metod för
verksamhetsutveckling där det används digitala lösningar för antingen automatisering eller
innovation i syfte att göra Falkenberg till en ännu bättre plats att bo och verka på. grunden är
innovation någon form av förändring. Den definition Falkenbergs kommun har valt att utgå
från beskriver innovation som ”något nytt som skapar nytta! Innovation handlar egentligen
om att hitta nya och bättre sätt att möta behov, om att våga utmana gamla arbetssätt och om
att våga testa nya saker.
Mobile Aloha
16 maj 2024 beviljade Falkenbergs Sparbank, Framtidsbanken, ett bidrag på 300 000 kronor
för att genomföra Mobile Aloha-projektet i Falkenberg. Förutom Sparbanken deltar även
Falkenbergs kommun, Näringslivet Falkenberg, Högskolan i Halmstad, IBC International,
System Hall, Fa-Tec i Falkenberg, Randek, El-Andersson, Ledel AB, Cleverkey, Tomal och
Vinberg Mekaniska i projektet.
Mobile ALOHA tekniken kommer från Stanfords universitet och möjliggör imitation av
mänskligt beteende för att utföra komplexa uppgifter med hög mobilitet. Robotarna kan
nästan helt genomföra vardagsaktiviteter, vilket gör att tekniken kan användas i praktiska
miljöer. Tekniken är tillgänglig eftersom den bygger på:
- Open source
- Enkla byggdelar
- Lär sig genom imitation
Hållbarhetspriset
Falkenbergs kommuns hållbarhetspris uppmuntrar och stödjer insatser som bidrar till hållbar
utveckling och omställning i linje med Agenda 2030. Vi delar ut priset varje år. Priset kan
delas ut till en eller flera privatpersoner, föreningar, organisationer eller företag som bor eller
verkar i Falkenbergs kommun, eller på annat sätt har tydlig anknytning till Falkenberg.
Vinnaren får diplom och 20 000 kronor i prispengar. För att nämna några företag som fått
priset kan nämnas Jan-Åke Jacobson Nedre Möllan i Vessigebro (2023), Tegelmöllan AB
(2022)och Absortech (2021).
Hur mår Falkenberg?
Delmål 9:1 Bygga ut hållbar, motståndskraftig och inkluderande infrastruktur
Omställningen till en fossilfri transportsektor, energisektor och infrastruktursektor kräver
stora investeringar, framförallt på stödjande infrastruktur såsom laddstationer och
tankstationer med fossilfria bränslen, såsom biogas och vätgas, fossilfri energi från hållbara
energikällor och robusta va-system. Falkenberg arbetar för att möjliggöra för en
tankning/laddning av flera olika typer av drivmedel. Satsningarna är en nyckel för att
Falkenbergarna, företag och besökare ska kunna ställa om och därmed minska sina utsläpp.
En omställning av enbart fordon och drivmedel räcker dock inte för att nå klimatmålen. Det
viktigaste är att hitta hållbara systemlösningar för att bygga ett mer transporteffektivt
samhälle där gång, cykel och kollektivtrafik eller olika delnings- och mobilitetstjänster är
viktiga bitar i lösningen. Ett effektivare transportsystem medför både minskad miljöpåverkan
och bättre hälsa.
För att kunna skapa ett hållbart samhälle för alla måste det finnas en fungerande och stabil
infrastruktur som möjliggör att industrier ställer om till en hållbar produktion. I Sverige tas ett
något bredare grepp än de globala delmålen inom mål 9, med fokus på hela näringslivet och
inte enbart industrisektorn. Innovationer och tekniska lösningar är nycklar för att hitta
hållbara lösningar inom både den ekonomiska och miljömässiga dimensionen av hållbarhet.
Innovationer och teknologiska framsteg bidrar också till att skapa nya marknader och
arbetstillfällen.
Mycket i Falkenberg går i rätt riktning, men gapet till målet bedöms ändå vara stort. Inte
minst gäller det de stora utsläppen via transportsystemet. Omställningen med ökad
elektrifiering, automatisering och digitalisering ställer stora krav på ökad samverkan mellan
aktörer och organisationer både för att möjliggöra tekniksprång och innovationer men också
för att klara av att balansera möjligheter och utmaningar i formandet av ett robust
energisystem. Detta utan att behöva neka nya företagsetableringar.
Kunder blir alltmer medvetna och ställer krav på produkter och tjänster som levereras på ett
hållbart sätt. Att jobba med hållbarhet är viktigt för att stärka framtida konkurrenskraft och på
sikt överlevnad för våra företag. Ännu finns ingen helhetsbild över denna omställning inom
Falkenberg. Det saknas också en samlad bild av var Falkenbergs näringsliv befinner sig i en
omställning till en cirkulär och biobaserad ekonomi, likaså hur miljöhänsynen och
resurseffektivitet ser ut i produktion.
Bredband och digitalisering
Sedan 2014 har bredbandsutbyggnaden stadigt gått framåt. Falkenbergs kommun ligger på
92,5% 2023 jämfört med 80,5 % 2021 av befolkningen som har tillgång till bredband minst
100 Mbit/sekund. Det är ungefär som snittet för riket. Digitaliseringen behöver fortsätta, både
inom kommunkoncernen och i samhället i stort, tillsammans med att kompetensen kring
digitaliseringen stärks. Den digitalisering som görs behöver vara en så kallad twin transition,
dvs en omställning där digitalisering och automatisering används för att lösa den omställning
till ett hållbart samhälle och agenda 2030 målen.
Elförsörjning
En utmaning som Falkenberg delar med många kommuner är nätkapacitetbrist. I Falkenberg
är prognosen att det kommer förekomma brister till år 2035 då nätens kapacitet kommer att
vara utbyggda (se mer under mål 7).
VA-system
Eftersattheten i investeringar i landets VA-system är en tickande bomb. Det finns därför idag
en rad hot mot vårt vatten- och avloppssystem. Det handlar om gamla, slitna och läckande
ledningar, åldrade vatten- och reningsverk, organiskt material och läkemedelsrester som
reningsverken har svårt att rena. Klimatförändringar med högre temperaturer, förlängd
växtsäsong och extremväderhändelser som förväntas medföra ökade risker för jordskred,
skyfall, översvämningar och torka som påverkar VA-systemet. Det behövs en ökad kunskap,
medvetenhet och metoder för att minimera utsläppen, modernisera och innovera systemen och
öka återföringen av näringsämnen. Stort arbete kvarstår också för att säkerställa och förstärka
ekosystemen i våra sjöar och vattendrag.
Kapaciteten och kompetensen inom VA-organisationerna behöver stärkas och kommunernas
VA-organisation behöver avlastas genom att branschens aktörer samverkar och utnyttjar
varandras kompetens och resursbas. Tydliga nationella krav behöver ställas på VA-systemen
för att säkerställa att Sverige har rent vatten och god sanitet enligt Sveriges och FN:s
miljömål.
Transporter
Det finns fortfarande behov av styrmedel för att uppnå ett miljöanpassat transportsystem
vilket innefattar insatser för att öka gång, cykel och kollektivtrafik. En omställning behövs där
dessa trafikslag ges större utrymme i samhällsplaneringen och budget.
I Falkenberg står transportsektorn för hela 57 % av de klimatpåverkande utsläppen. Det kan
endast till viss del förklaras av en omfattande transittrafik tvärs igenom kommunen tack vare
motorvägen E6. Den genomsnittliga körsträckan med bil har minskat från föregående års
mätning. 2021 uppgick nämligen sträckan till 711,4 mil per person och år jämfört med 761
mil per person 2019, vilket glädjande nog är en minskning från året dessförinnan. Men
fortfarande 15 procent mer än rikssnittet. Det saknas statistik för 2022 vilket gör att det inte
går att se om trenden fortsätter åt rätt håll. Andelen fossiloberoende personbilar i hela
Falkenberg ökade med 15 % mellan 2021 och 2022. Det är en bra utveckling men lite lägre än
medelökningen i Halland som landade på 18%.
Utveckling i nyttjandet av kollektivtrafiken går åt fel håll. 2019 gjorde Falkenbergarna i snitt
60 resor per person med kollektivtrafiken. Under pandemin har resandet med kollektivtrafik
minskat och arbete, möten och studier på distans har blivit vanligare. Hallandstrafiken
prognostiserar en resandeminskning om 10–15 procent för 2022 jämfört 2019. Resandet
förväntas vara tillbaka på nivå 2019 inom en period av 3–5 år.
För att utveckla resandet med kollektivtrafiken behöver kommunorganisationen i samverkan
med Hallandstrafiken arbeta för att kontinuerligt se över busslinjerna och göra dem snabba.
Det är också viktigt att stadsbussarna och landsortsbussarna kopplar till viktiga punkter, till
exempel stationen och centrum med så få byten som möjligt. Här finns dock en inneboende
konflikt mellan snabba linjer och många hållplatser.
Befolkning i kollektivtrafiknära lägen har legat stabilt för Falkenberg under ett antal år, senast
2022 på 77,3 %. Det innebär att andel invånare i Falkenberg som har tillgång till
kollektivtrafik inom 500 m från sin folkbokföringsadress. Jämförelse med Hallands övriga
kommuner så är det Halmstad som har bättre lägen där 90 % av befolkningen bor nära
kollektivtrafikmöjligheter.
Det är osäkert om delmålet nås till 2030.
Delmål 9:4 Rusta upp infrastrukturen och anpassa industrin för att göra dem hållbara med miljövänliga tekniker
Näringslivsstruktur
Företagen är till stora delar små eller medelstora. 9 330 jobb finns i de små företagen i
Falkenbergs kommun. Det är 41 procent av samtliga jobb i kommunen och 54 procent av
jobben i privatägda företag. Vid en närmare titt på näringslivsstrukturen är det högre andel
anställda inom branscherna handel och tillverkning jämfört med Halland i övrigt. Att
Falkenberg har en stor sysselsättning inom handel beror framförallt på den stora privata
arbetsgivaren Gekås Ullared AB med mer än 800 anställda. Däremot är relativt få människor
verksamma inom företagstjänster. Handeln dominerar Falkenberg kommuns näringsliv,
mycket tack vare stora företag som Gekås och Engelssons. Den stora tillväxten och
jobbskapandet sker dock i de många små och medelstora företagen. Så även om många av
Falkenbergs små och medelstora företag är framgångsrika finns en risk, på en strukturell nivå,
att företagen inte hänger med i konkurrensen framåt. Dels pga omställningen till andra
affärsmodeller där hållbarhet på riktigt flyttar in hos företagen. Det handlar om att såväl
anpassa men också lära om inom företag att kunna använda mer miljövänliga tekniker.
Som tidigare angetts behöver såväl elinfrastrukturen byggas ut som upprustning av VA - infrastrukturen. Dessvärre finns ingen statistik som visar på behovet.
Det är osäkert om delmålet kan nås till 2030.
Det är osäkert om delmålet kan nås till 2030.
Begrepp och ordförklaringar
En cirkulär ekonomi bygger på kretslopp, i stället för det linjära "skapa, bruka, slänga". Det handlar om återvinning, återbruk och delning för att på bästa sätt använda de resurser vi har. Det handlar också om de material och den energi som redan använts – att ta tillvara på redan gjorda investeringar och ämnen högt i värdekedjan. Värdekedjan beskriver de aktiviteter som sker i ett företag som skapar värde. Med värde menas det belopp som köparna är villiga att betala för den produkt som företaget erbjuder.
En biobaserad ekonomi bygger på biologiska material, i stället för fossilbaserade material. En bioekonomi innebär ett samhälle som baseras på förnybara biologiska resurser. För att visionen ska bli verklighet krävs att olika branscher och sektorer samarbetar. Vi behöver ny kunskap från forskning och utveckling samt nya samarbetsformer där kunskap omsätts i innovation. Det handlar framför allt om nya material och optimal förbrukning – strävan mot ett fossilfritt samhälle